nářadí Kryštof

pro profesionální autotechniku

DN 6F

Dílenské nářadí pro demontáž a zpětnou montáž ložiska předního kola na automobilu i mimo vozidlo, včetně vylisování poloosy z unašeče kola pro vozy Škoda, Škoda Fabia, nová Fabia, Škoda Roomster, Volkswagen Polo a Seat Ibiza

Návod k použití:


Demontáž ložiska včetně unašeče kola

Demontujeme matici poloosy včetně podložky, vezmeme přípravek č. 3, šroub vyšroubujeme do polohy (otočné čelo šroubu se dotkne vnitřní části příruby). Přírubu připevníme pomocí kolových šroubů na unašeč kola. Přírubu připevníme vždy plným počtem šroubů. Šrouby dotáhneme klíčem silou ruky. Zašroubováním středového šroubu přípravku vylisujeme poloosu. Přípravek demontujeme a uložíme zpět do paletky. Vezmeme opěrný třmen pro vylisování ložiska č. 6, demontujeme obě stahovací matice, přímočarým pohybem třmen rozpůlíme, zasuneme spodní část za unašeč kola průměrem osazení k tomu určenému.
Další montáž provedeme obráceným postupem demontáže. Před stažením překontrolujeme, zda třmen dosedl na obou stranách. Matice stáhneme klíčem silou ruky. Matice a čepy jsou kalené, výrobce nedoporučuje jejich vzájemné zaměňování.
Stahovací třmen má svojí zadní stranou nerovnoměrné opření o stěnu otočného čepu, proto je nutné vždy třmen řádně dle návodu stáhnout maticemi. Při nedodržení tohoto postupu jsou silně namáhány vodící čepy, následně může dojít k jejich poškození. Vrchní část třmene nepůjde volně posouvat.
Vezmeme přírubu č. 1, ze šroubu sejmeme zajišťovací kroužek č. 2. Sejmutí provedeme přemožením síly zajišťovací kuličky a kroužek sesmekneme z těla šroubu. Přírubu nasuneme na osazení stahovacího třmenu. Šroub zašroubujeme tak, aby prošel ložiskem a dalo se na vyčnívající čep šroubu nasunout lisovací pouzdro č. 4.

Lisovací pouzdro nasuneme vždy menším průměrem k ložisku. Při nasunutí obráceně je nefunkční točivá část, dojde k poškození lisovacího pouzdra, zajišťovacího kroužku následně i zápichu na šroubu.

Nasuneme zajišťovací kroužek (strana k lisovacímu pouzdru je zaměnitelná). Postup již známe z demontáže kroužku. Šroub vyšroubujeme směrem ven a vylisujeme ložisko včetně unašeče kola do vnitřní části příruby. Šroub uvolníme zpětným zašroubováním, demontujeme zajišťovací kroužek, sejmeme lisovací pouzdro a vylisované ložisko vyjmeme z příruby včetně unášeče kola.



Zpětná montáž ložiska unašeče kola

Vezmeme opěrný třmen pro nalisování ložiska č. 7. Upneme za patici do svěráku, třmen rozpůlíme, postup již známe (u č. 6). Do spodní poloviny třmene z vrchu nasuneme unašeč kola včetně ložiska, směr určí odpovídající průměr (velký průměr unášeče kola musí zapadnou do velkého průměru stahovacího třmene).

Důsledně dbáme, aby se stěna stahovacího třmene rovnoměrně zasouvala (bez použití tlaku, natloukání apod.) mezi unašeč kola a kroužek pojistky. Kroužek pojistky se musí po celém svém obvodu přitisknout k ložisku. Jsou-li tyto podmínky splněny, na vodicí čepy nasuneme vrchní část třmene. Vrchní polovina třmene se musí opět volně zasunout mezi náboj kola a kroužek pojistky (dodržet podmínky jako u zasunutí do spodní poloviny třmene). Po dosednutí vrchní části překontrolujeme bezvůlové dosednutí, třmen stáhneme a dodržujeme podmínky popsané již u č. 6.

Takto smontovaný třmen vyjmeme ze svěráku, ložisko zasuneme do náboje těhlice, volně jde zasunout 10-15 mm. Dbáme na dodržení v rovinnosti v ose otvoru. Na třmen nasuneme přírubu č. 1, šroub příruby si předem zašroubujeme do polohy, kdy se kroužek hlavy šroubu dotkne bronzové matice. Vezmeme opěrný kroužek č. 5 ze strany většího průměru zasuneme lisovací pouzdro. Při zasouvání musíme překonat sílu zajišťovací kuličky, kulička zapadne do zápichu lisovacího pouzdra a oba dva přípravky pro lepší manipulaci jsou spojeny v jeden celek. Opěrný kroužek zasuneme menším průměrem do otvoru těhlice (rozumí se z vnitřní strany těhlice). Do zápichu šroubu zasuneme zajišťovací kroužek, vyšroubováním šroubu ložisko včetně pojistného kroužku a unašeče kola zalisujeme do náboje těhlice.

Při konečném zalisování kroužku pojistky ložiska dbáme pokynů výrobce dle manuálu automobilu. Po zalisování ložiska nevyvíjíme zbytečnou sílu na šroub, závit Tr má značný přenos kroutícího momentu, v důsledku toho by byla zbytečně namáhána těhlice, pojistný kroužek ložiska a všechny díly montážního nářadí.

Rozpěrný klínek třmenu těhlice č. 8 použijeme při demontáži těhlice z automobilu. Oválnou část zasuneme do rozříznuté části těhlice gola klíčem nebo prsténkovým klíčem č. 17 pootočením rozepřeme třmen těhlice.
Čep pro uchycení těhlice č. 9 použijeme při demontáži a montáži ložiska mimo automobilu. Čep upneme do svěráku pomocí patice, třmen těhlice nasuneme na čep. Další postup při výměně ložiska je shodný s předchozím návodem.
Po nalisování uvolníme šroub, montážní nářadí rozebereme a uložíme na paletku. Kroužek č. 5 zasuneme kuličkou do vyfrézované drážky, zabráníme tím mechanické únavě pružiny.